Voor je rechten

Je gelijk halen

Samen strijden voor consumentenbelangen

Nog nooit hebben we zoveel Nederlanders bereikt met onze acties, vaak samen met consumenten. Onze lobby om de gefinancierde rechtsbijstand voor consumentenzaken te behouden was succesvol. Het is gelukt om de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit grotere boetebevoegdheden te geven. Daarnaast stonden onze adviseurs als vanouds voor je klaar met advies over uiteenlopende consumentenzaken. En via ons Klachtenkompas kon je zelf aan de slag om je recht te halen in conflicten met leveranciers of winkels.

Petra Jansen

Naast het testen staat de Consumentenbond voor mij voor consumentenvoorlichting: ik wil weten wat kan, mag en misgaat.

Petra Jansen Consument
Mary Beekhuizen

Op het adviescentrum maken wij  het verschil omdat we persoonlijk advies geven. Leden mogen ons altijd bellen over zaken die met consumentenrecht te maken hebben; ook financieel advies behoort tot de mogelijkheden. Daarnaast zijn er acties waar consumenten op reageren en waar tips/aandachtspunten en signalen uit voortkomen. Het is onze taak om bruikbare informatie door te spelen binnen de organisatie. Leden hebben recht op een goed advies waar ze mee verder kunnen en daar zijn zij blij mee en wij ook!

Mary Beekhuizen Medewerker advies
  • Acties en campagnes

    Verandering dwing je af

    2015 was een geslaagd actiejaar. We organiseerden er meer dan de jaren ervoor. Kleine, snelle acties, in reactie op misstanden in de markt. Je kent misschien wel de actie tegen de BankGiro Loterij, met z’n misleidende reclame voor ‘gratis’ Eftelingkaartjes. Of de plakacties tegen de slechte klachtenafhandeling bij provider Ben. De grotere acties zijn zaken die een grote groep consumenten aangaan of onderdeel van langdurige campagnes. ‘Woekerpolissen’ is er zo eentje. Of ‘Stop ongezonde kindermarketing’, tegen speciaal op kinderen gerichte marketing voor ongezonde voeding. K3 die reclame maakt voor ongezonde voeding? Dat moet stoppen!

    Iedereen mag aan onze acties meedoen. Sterker nog, onze acties ontlenen juist hun kracht aan actieve deelname van consumenten. Veel mensen maken samen een grotere vuist. Je doet al mee door online steun te betuigen of een poll in te vullen op het speciale Actieplatform op onze website. Vorig jaar deden ruim 167.000 consumenten aan acties mee en registreerden we 2 miljoen bezoekers op de campagnepagina’s. De 3 meest besproken onderwerpen waren:

    • alle beslommeringen rond zorgverzekeringen, in het bijzonder onze actie ‘polisjungle
    • onze actie over te hoge kosten van de OV-chipkaart
    • onze test van all-you-can-eat sushi met te veel bacteriën

    Reactie = actie

    De BankGiro Loterij verzond in de tweede week van juli 2015 duizenden enveloppen met daarop de tekst ‘Alstublieft, uw Efteling-tickets t.w.v. €72’. In werkelijkheid konden de ontvangers de kaartjes pas krijgen als ze loten kochten. Hierover regende het klachten op social media, zodat we besloten samen met de klagers in actie te komen. Nu moeten de Goede Doelen Loterijen een jaar lang de totstandkoming van hun ‘direct mailings’ aan de Kansspelautoriteit toelichten.

  • Advies

    Vragen?

    Als lid kun je voor informatie en (juridisch) advies terecht bij onze adviseurs. Samen kun je meer bereiken dan je denkt. In 2015 noteerden we ruim 82.000 contactmomenten via de telefoon of e-mail, een stijging van circa 2.000 ten opzichte van 2014. Het totale aantal telefonische contacten nam licht af met 3.000: de stijging zat vooral in het aantal contacten per e-mail.

    Net zoals voorgaande jaren ging in het laatste kwartaal van 2015 veel aandacht uit naar het kiezen van de best passende zorgverzekering, en werd ons team adviseurs versterkt met zorgexperts. Nieuw dit jaar was de chat-pilot, waar je al chattend live informatie kon krijgen over onze Zorgvergelijker of zorgverzekeringen. Een ander nieuw initiatief was het webinar ‘de best passende zorgverzekering’, dat voor iedereen gratis te volgen was. En in samenwerking met de regionale zender RTV Noord-Holland ontwikkelden we KoopKracht. Een nieuw televisieprogramma met tips, tests en de waarheid over onzinproducten. Elke aflevering stelde één onderwerp centraal, van digitale producten tot zorg.

  • Klachtenkompas

    Samen naar de beste oplossing

    Laptop kapot, maar de winkelier wil hem niet repareren? Gedoe over garantie? Klachtenkompas.nl blijkt een goed middel om extra druk uit te oefenen op leveranciers, zodat je klacht wél wordt opgelost. Het online klachtenplatform is ook in 2015 weer in aantallen gestegen. Meer mensen wisten het te vinden, het aantal aangesloten bedrijven groeide van 1.500 naar 2.000 en het aantal klachten van 40.000 naar 49.000. Providers riepen de meeste ergernissen op. Het is dan ook zorgelijk dat de ‘grote jongens’ als Ziggo, Tele2 en Vodafone nog niet meewerken aan het oplossen van de klachten. Wij hebben bij hen aan de bel getrokken en samen met de klagers social media ingezet om ze aan te sporen mee te doen.