Voor de feiten

Wij helpen je met de overload aan informatie

Betrouwbaar en onafhankelijk

In 2015 plaatsten we ruim 2000 tests op de vernieuwde website. We gaven 20 nieuwe boeken uit met onafhankelijke informatie. Van belasting tot geheugen, smartphones of medicijnen. En met succes probeerden we nieuwe initiatieven uit, zoals het online platform Baby & Kind en betaalde pdf-testrapporten.

Lauri Ten Grotenhuis

Bij tests vergelijken wij veel producten onderling onder gelijke omstandigheden. Als consument kun je dat in de winkel vaak niet doen; producten staan daar meestal alleen voor de show. Ook doen wij metingen, zodat we de prestaties van een product goed in kaart kunnen brengen. Zo krijg je meer gegevens van producten en kun je ze met elkaar vergelijken om een betere keus te maken.

Lauri Ten Grotenhuis Expert huishoudelijke apparaten
Toos Hendrikx

Regelmatig kijk ik in de webwinkel. Dan denk ik: dat boek over gezond ouder worden is echt wat voor mij. En dan bestel ik dat, mét ledenkorting!

Toos Hendrikx Consument
  • Tests en onderzoeken

    Nooit meer een miskoop

    Soms is het fijn om zeker te weten dat je de beste keuze maakt uit het grote aanbod van producten en diensten. De predicaten Beste koop en Beste uit de test helpen je daarbij. Jaarlijks testen wij duizenden producten en diensten. In 2015 waren dat er bijna 2000; dat is gemiddeld 38 per week. Als  we een product niet goed vonden, dan vertelden we dat. Sommige producten zijn zelfs doorlopend getest, zoals laptops en wasmachines. Ons doel: alle best verkochte producten testen en de testresultaten op de website tonen. Dat is gelukt. We wisten steeds beter te voorspellen of en wanneer fabrikanten nieuwe producten uit zouden brengen. Zo konden we de juiste modellen testen en kon jij online actuele productinformatie vinden.

    Leden én niet-leden leverden zelf ook een waardevolle bijdrage aan het beoordelen van kwaliteit en gebruiksgemak van producten en diensten. De 16.000 panelleden van ons consumentenpanel vulden in totaal 250.000 vragenlijsten in over de meest uiteenlopende onderwerpen. Van sparen en afwasmachines tot gepaneerd vlees en de babyuitzet. Hun wensen hebben we zo veel mogelijk in daden omgezet. Vanwege de vraag naar productinformatie voor jonge ouders is ook extra geïnvesteerd in het testen van baby- & kindproducten.

  • Online

    Op consumentenbond.nl

    Onze website is de ‘verzamelplek’ voor alle product- en testinformatie, nieuws, boeken & bladen, overstapdiensten en acties & campagnes. Om je nog beter en makkelijker toegang te geven tot voor jou relevante informatie is vorig jaar een nieuw webconcept ontwikkeld. Met een eigentijdse ‘look & feel’ en overzichtelijke structuur zijn de homepage, de hoofdnavigatie, de toegang tot de testdossiers, de nieuwsberichten en de community aangepakt. In de loop van 2016 volgen de testdossiers zelf, de vergelijkers en overstapdiensten en de automatische aanpassing van de website naar laptop, tablet of smartphone.

    Op social media

    Ook op social media waren we actief. Voor ons vormen social media een belangrijk kanaal om te weten wat er speelt, te reageren op vragen en leden en niet-leden enthousiast te maken om onze informatie te gebruiken en aan onze acties mee te doen.

    Volg ons ook op YouTube

    25.000 mensen zijn geabonneerd op ons YouTube-kanaal. De best scorende video van 2015 was met stip de Philips Airfryer (90.000 views).

  • Publicaties

    Tijdschriften en boeken

    Tegen alle trends in bleef het aantal abonnees op onze tijdschiften (Consumentengids, Gezondgids, Geldgids, Digitaalgids, Reisgids) vrijwel stabiel. Voor het eerst verscheen de gratis Consumentengids Auto niet. In plaats daarvan mochten onze leden een gratis nummer aanvragen voor een van de andere tijdschriften.

    De verkoop van boeken liep wel iets terug. Best scorende boekentitels waren Haal meer uit je smartphone, Belastingtips voor senioren en Wijzer over geheugen. Wél volgens trend: digitaal lezen raakte steeds meer ingeburgerd. Dat leverde direct ook een piek op in downloads van onze gratis Kiosk-App. Het jaar sloten we af met bijna 100.000 gebruikers. Naast de app voegden we als extra dienst een online reader toe. Alle Consumentenbondboeken en tijdschriften zijn nu dus op smartphone, tablet én pc te lezen. De Kiosk-App en online reader kun je gratis downloaden via onze webwinkel.

    Gratis Reisgids

    Wil je gratis een digitale Reisgids? Download de Kiosk-App, ga in de app naar het menu linksboven en wissel actiecode GIDS2015 in.

    Download de Kiosk-App

  • Nieuwe initiatieven

    Baby & Kind

    We willen ook voor jonge gezinnen relevant zijn. Met Baby & Kind is het ons gelukt om (aanstaande) jonge ouders te boeien én aan ons te binden. Baby & Kind is een online platform met relevante content. Jonge ouders halen hun informatie uit het Baby & Kind-dossier op de website, uit de e-mailnieuwsbrief en van de Facebookpagina.

    Losse testrapporten kopen

    In november introduceerden we een pilot met betaalde testrapporten in pdf-vorm. We zijn gestart met testrapporten over televisies, smartphones, laptops, wasmachines, kinderwagens en matrassen. Deze kun je tegen betaling downloaden. In 2016 besluiten we of we alle testrapporten tegen betaling gaan aanbieden.